Kosttilskud til din træning!

“Kosttilskud er ikke nødvendigt” Nej, det har de kloge hoveder sgu helt ret i! Men tilgengæld er det super godt og effektivt i forbindelse med vægttræning! Læs om de mest populære kosttilskud på markedet her..!

Hvad er kosttilskud?

Kosttilskud er de seneste år blevet meget populære. Der findes ikke mange unge drenge, som ikke har haft en spand proteinpulver derhjemme. Der er dog i mine øjne opstået en meget stor forvirring omkring tilskuddets effekt.
Som en effekt af kosttilskud producenternes markedsføring, går mange med den opfattelse at f.eks. ganske almindelig proteinpulver, ikke bare er et TILSKUD til kosten, men en slags mirakelpulver. Det er en skam da man med den rette viden, kan opnår langt større nytte af produktet.

Det kræver samtidig en forståelse for hvordan kroppen fungere og hvilke næringsstoffer, vi har brug for. Jeg har tidligere skrevet en artikel omkring kost i forbindelse med vægttræning, den kan læses her.
Der findes rigtig mange forskellige kosttilskud. Jeg vil i denne artikel komme ind på de mest brugte inden for styrketræning og bodybuilding.

Whey Protein og Weight Gainer

Jeg vil anbefale at indtage 1,5-2 gram protein pr. kg kropsvægt pr. dag som kosttilskud.
Dvs. en 80 kg tung mand, som ønsker muskelvækst. Han skal indtage 120 – 160 gram protein pr. dag.
Det kan for nogle godt lade sig gøre via. Almindelig kost. For mit eget vedkommende har jeg meget svært ved at indtage 160 gram protein om dagen. Hvis du spiser 6 gange om dagen, hvilket er optimalt, så skal hvert enkelt måltid indeholde omkring 25 gram protein.
For mit eget vedkommende kan det være svært at få til at passe. Derfor indtager jeg proteinpulver. Proteinpulver er ganske enkelt protein i pulverform. Det findes i meget forskellig kvalitet og man bør være opmærksom på hvor pulveret købes. Jeg vil personligt anbefale Bodylab. Mit proteinpulver hedder Whey 100. Det består af en blanding af 100 % rent udenatureret valleprotein-koncentrat og valleprotein-isolat. Det hedder Whey 80, fordi 80 % af pulveret er ren protein. De sidste 20 % er fedt og kulhydrat. Der kan også bestilles whey 95. Som sjovt nok består af 95 % protein. Whey Pure 100 er selvfølgelig dyrere end Whey 100, da kvaliteten er bedre..

Jeg anvender også produktet Weight Gainer. Weight Gainer er et perfekt produkt til efter træning.

Weight Gainer er en kombination af hurtigoptageligt kulhydrat og protein. Kulhydraterne kan hjælpe med til at opnå det ønskede kalorieoverskud plus kulhydrater er gode for musklerne lige efter træning.
Og proteinerne er et perfekt supplement til det daglige proteinbehov. Weight Gainer er derfor et perfekt kosttilskud til alle som ønsker muskelvækst!
Når Weight Gainer indtages efter træning stiger dit blodsukker meget voldsomt, da både kulhydraterne og proteinerne er hurtigoptagelige, derfor er det vigtigt at spise et normalt måltid mad cirka en time efter indtagelse af Weight Gainer. Det er med til at stabilisere dit blodsukker og vedligeholde det man kalder proteinsyntesen.

Køb her:
Bodylab Weight Gainer 3 kg
Bodylab Weight Gainer 6 kg
Bodylab Whey 100, 1 kg
Bodylab Whey 100 extra pure, 2 kg

Kassein Protein – Perfekt inden sengetid

Kasein pulveret er kendt for at være langsomt optageligt. Det har sine fordele, især hvis det benyttes ordentligt. Kasein protein er perfekt inden sengetid, da det er med til at holde protein/aminosyreniveauet oppe helt ind i natten. I forhold til almindeligt proteinpulver, som optages meget hurtigt.
Du kan læse mere om Slow Release Kasein pulver her:

Kreatintilskud

Når dine muskler udfører intenst arbejde, bruges det som vi kalder ATP-lagrene hurtigt. De bruges så hurtigt at det er umuligt for dem at blive fyldt i samme tempo. Derfor bliver vi ”svagere” jo længere hen i sættet vi kommer.
Stoffet kreatin er med til at gendanne ATP balancen i musklerne. Der findes i forvejen kreatinfosfat i muskelcellerne. Men det er i meget små mængder. Men hvem kunne ikke bruge lidt ekstra kreatin, til at gendanne ATP balancen meget hurtigere, end kroppen er i stand til fra naturens side? Desuden øger kreatin musklernes styrke, stimulere proteinsyntesen og gør kroppen bedre i stand til at reagere positivt på vægttræning = større muskler. Musklernes evne til at restituere forbedres også og dermed har musklerne behov for mindre hvile.
Når man anvender kreatintilskud, giver det automatisk en væskeophobning i musklerne på op til 3 kilo. Kreatin er harmløst og har ingen bivirkninger, derfor er det godkendt af fødevarestyrelsen som et lovligt kosttilskud.

Når man starter med at bruge kreatin, anbefaler jeg at starte med en ”loading-fase”. En periode på en uge, hvor der indtages ekstra meget kreatin. Op til 25 gram per dag i en uge. De 25 gram skal deles op i 4-5 mindre portioner. Efter den første uge, vedligeholdes kreatinindtaget med 2-5 gram pr. dag i 2-3 måneder. Så holdes der en pause på 2-6 uger. Og man kan derefter starte forfra.
Fødevarestyrelsen anbefaler ikke at indtager 25 gram om dagen, da det ikke er bevist at der ikke findes bivirkninger på længere sigt, så derfor er dette selvfølgelig på eget ansvar.
Køb dit kreatin her:
2000 gram Bodylab Kreatin

Konklusion

Der findes rigtig mange gode kosttilskud. Jeg har i denne artikel gennemgået 4 forskellige produkter.
Jeg skrev i starten af artiklen at mange opfatter diverse kosttilskud som mirakelkure, hvilket det IKKE er. Det er et fornuftigt TILSKUD til den i forvejen sunde kost, som kan hjælpe de fleste på vejen mod større muskelmasse.
Jeg vil klart anbefale brugen af de forskellige tilskud jeg har gennemgået i denne artikel. Det hele skal bare gøres med fornuft. Og derfor kræver det at man ved hvad det egentlig hjælper og hvorfor. Det skulle denne artikel gerne have hjulpet med!

Kommenter og spørg som aldrig før ;)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Kosttilskud til din træning! , 5.0 out of 5 based on 1 rating