Motivation til Træning: Sådan får du den tilbage!

Hvad gør man når motivationen for at træne er væk?

Jeg elsker at træne. Efter min første uge i det lokale center var jeg fanget! Jeg vidste allerede der, at det ikke bare var noget jeg ville gøre i et par måneder og så blive træt af det. At stå helt selv nede i centeret sammen med alle vægtene og så bare lade alle aggressioner komme ud ved at løfte så tungt som overhovedet muligt, mens anlægget spiller på højeste volumen – Det er lige mig!

Men!

Jeg er sikker på rigtig mange af jer kan nikke genkendende til min beskrivelse.. Måske var du ikke solgt efter den første uge. Måske gik der en måned, men stille og roligt bliver langt de fleste afhængige af træningen. Ja, faktisk bliver det at være afhængig af sin træning diskuteret meget i medierne for tiden. Når man træner udløses stoffet endorfin på fuld styrke i kroppen. Et stof som du bliver afhængig af og som din krop elsker og derfor vil du jagte den følelse igen og igen, ubevidst! Og eksperterne synes det ”Meget alvorligt”, da for meget træning er skadeligt og bla bla. Det ville jeg ikke diskutere i denne artikel, men det er noget vrøvl i mine øjne..

Hvor kom vi fra? – Nå jo, hvor dejligt det er at træne.
Men findes der ikke også de dage hvor du kommer hjem fra arbejde eller skole og tænker ”gider jeg virkelig over og træne i dag? Kan jeg ikke bare blive hjemme, så træner jeg ekstra længe i morgen?!”Sådan nogle dage har alle haft. Nogen mister motivationen i en dag, andre mister den i flere måneder. Men hvad gør man så, når motivationen er i bund? Det er jo for dumt bare at stoppe med at træne, fordi man ikke lige har lyst i en periode. Det er for dumt bare at smide alt det man har opnået væk pga. af lidt manglende motivation..

Så derfor vil jeg prøve at hjælpe dig med at få motivationen tilbage! Jeg har i den tid jeg har trænet fundet rigtig mange gode tricks til hvordan man kan få motivationen tilbage. Nogle af dem vil jeg gerne dele med jer :)

1. Kigge på billeder af dig selv

– Ja, det kan godt virke lidt selvoptaget, men det er det ikke. For at kunne holde øje med din fremgang er det en god ide at tage billeder, så du kan se i hvilke perioder dine muskler vokser mest, eller hvilke perioder du har tabt dig mest. Så hvis du ikke allerede har taget et billede inden du startede med at træne, så gør det NU! Og om et par måneder når du mangler motivation, så hiver du billederne frem og beundrer din store fremgang. Al fremgang kan bruges til at motivere sig selv!

2. Se videoer af forbilleder

– Er dit mål at komme til at ligne Brad Pitt, så se film med ham. Er dit mål at ligne Ronnie Coleman, så se film hvor han træner. Kan i se hvad jeg mener? Rigtig mange bodybuildere ser film af de helt store stjerner, hvor de træner. Det kan godt være man ikke kan komme til at ligne Ronnie Coleman uden et massivt brug af steroider. Men bare det er se hvor meget gas han giver den til træning, kan give et kæmpe skub til din motivation. Så er det sgu lige meget om du kun bliver halvt så stor som ham. Og heldigvis der den youtube :)

3. Bliv inspireret af andre

– Læs andre træning logbøger. Det er meget inspirerende at se hvordan folk med mere erfaring end dig selv træner. Og du kan endda stille dem spørgsmål..

4. Find god musik til din træning

– Musik er ret vigtig når man træner. Find en masse fede numre, som du godt kan li’ at give den gas til og så brænd dem ud på en cd. Hvis I ikke selv må bestemme musikken i dit center, så bare over på ipod’en med numrene og så af sted!

Det var nogle af mine tricks, nu skal du bare ned og give den gas igen!!!

motivation tilbage

Fyr løs med dine egne tricks eller andre kommentarer om motivation og træning!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.6/5 (8 votes cast)
Motivation til Træning: Sådan får du den tilbage!, 3.6 out of 5 based on 8 ratings