Morgenmad – Hvad er bedst at spise?

Dagens vigtigste måltid!

Vi har alle hørt det hundredevis af gange og det er der selvfølgelig god grund til. Man lærer bedre efter en god omgang morgenmad, man bliver mere frisk, fedtforbrænding optimeres osv osv.

Morgenmad er også specielt vigtigt for os der vægttræner, uanset om man træner styrketræning, bodybuilding, fitness eller en anden gren af sporten.

Morgenmad for muskelvækst

Morgenmad - et eksempel som man nok ikke skal følge hver dagNår vores mål er muskelvækst/muskel hypertrofi er morgenmad også rigtig vigtig! Det er her vi skal starte dagens ædegilde, som skal sikre vores samlede kalorieoverskud. Så derfor er en god omgang morgenmad en super forudsætning for at nå kalorieoverskudet.
Måltidet skal være en god blanding af protein, kulhydrat. Kulhydrater skal vi ha’ mange af, da det er med til at kickstarte vores krop og vi har hele dagen til at forbrænde dem, så vi risikere ikke det sætter sig som fedt. Protein er også en vigtig del af morgenmåltidet, dog ikke på samme måde som kulhydrater.
En optimal omgang morgenmad ville derfor være noget i stil med:
Billede af matt

En stor portion havregryn med mælk
En banan
Omnimin vitaminpille

Er man i det kreative humør kan havregrynen laves ved at blande en shake med chokolade proteinpulver og noget skummetmælk, hvor efter shaken hældes ud over havregrynene. Det er så istedet for almindelig mælk :)

Jeg kan ikke skrive hvor mange gram du skal spise af hvad, da det er meget forskelligt hvor store portioner man har brug for. Det afhænger af hvor mange kalorier du skal bruge for at nå et kalorieoverskud, så det må man selv eksperimentere med.

Morgenmad for fedtforbrænding

Sagen er dog en anden når den står på fedtforbrænding. Her går vi fra kalorieoverskud til kalorieunderskud! Igen handler det om at få kulhydrater og protein indendørs, dog ikke i samme mængder og med mere fokus på proteiner i forholdet til kulhydrater. Det kunne se sådan her ud:

En afmålt portion havregryn/musli med mælk eller en blandet shake.
Omnimin vitaminpille

Morgenmad for de besværlige

Der findes også mennesker der har meget svært ved at få noget ned om morgenen. Jeg har selv været en af dem, men er heldigvis blevet meget bedre til at spise om morgenen.
Men hvis du er en af dem er en færdigblandet shake perfekt! Det gode ved en shake er at det er flydende og dermed nemt at få ned effektivt og på kort tid.

Shaken kunne f.eks. være en blanding af:

Proteinpulver
Carbs
Mælk

Har du andre gode ideer til morgenmåltidet, så skriv gerne!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.8/5 (8 votes cast)
Morgenmad - Hvad er bedst at spise?, 3.8 out of 5 based on 8 ratings