Fitness-Ordbog

Velkommen til vores helt egen Fitness-Ordbog.
Jeg vil opdaterer siden løbende og i er selvfølgelig velkomne til at skrive hvis i synes der er, nogle ord der mangler :)

____________________________________________________________________

Kalorier = Faktisk er kalorier og kcal ikke det samme. 1 kcal svarer til 1000 kalorier, men langt de fleste med 1 kcal når de skriver 1 kalorier, så det gør vi også :) Kcal angiver kroppens energi.

Kilojoule = Kj er en anden energi måleenhed. 1 kcal =  4.186 kj.

Kalorie/energi overskud = At indtage flere kalorier end du forbrænder.

Kalorie/energi underskud = At indtage færre kalorier end du forbrænder.

Ligevægtsindtag = Det antal kalorier, som gør at du vedligeholder din vægt.

Reps = Det antal gentagelser du kører en øvelse pr. sæt.

Sæt = Det antal gange du f.eks. kører 10 reps i en øvelse. 3 sæt x 10 reps betyder derfor 10 reps 3 gange.

1RM = 1 repetition maximum – Dvs din maxbelastning ved 1 repetition.

Failure = At kører til failure vil sige at kører indtil dine muskler ikke kan mere. Altså du kører så mange reps at du til sidst ikke kan gennemfører den sidste rep.

Deload = En periode på f.eks. en uge hvor man træner normalt, men med en lavere belastning for at give kroppen en chance for at restituerer. Bruges ofte i forbindelse med programmer hvor styrke er det primære mål.

Dekonditionering = Når du træner med en given vægt, vænner din krop sig efterhånden til belastningen. Den bliver konditioneret. Så hvis du har kørt 5 sæt x 5 reps i bænkpres med 60 kg i et længere stykke tid, så bliver din krop konditioneret til den vægt/belastning. Og du er nødt til at stige i vægt for at opnå muskelvækst. Ved at holde en uges pause fra træning, hvor du overhovedet ikke løfter vægte, dekonditionere du din krop. Den glemmer at 60 kg i bænkpres er nemt og du kan igen vokse af den belastning! Derfor er det super smart at holde en uges dekonditionering hver 8. uge cirka. Eller efter hver programcyklus du kører.

DOMS = Delayed onset muscle soreness. Ømheden i musklen dagene efter en træning.

Cut = At tabe vægt(fedt) via et kalorieunderskud.

Bulk = At opbygge muskelmasse via kalorieoverskud.

Barbell = En vægtstang.

Dumbell = En håndvægt.

Decline = Bruges typisk for at beskrive at træningensbænken er indstillet skrå i en "negativ" vinkel.

Incline = Bruges typisk for at beskrive at træningenbænken er indstilliet skrå i en positiv vinkel.

Cable = Kabel(Kabeløvelser).

Hypertrofi = Cellevækst. Vil ofte blive nævnt i forbindelse med vækst af muskelvæv.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Fitness-Ordbog, 5.0 out of 5 based on 1 rating