VÆGTTRÆNING: Sådan starter du!

Hvad er vægttræning? Og hvilken form for vægttræning bør du begynde på. Find svaret her:

Ønsker du at begynde at træne vægttræning?





Hvad er vægttræning egentlig? – Vægttræning er et fælles ord, som dækker for Styrketræning, Fitnesstræning, Bodybuilding. Når de fleste starter med at træne er det en blanding mellem alle 3 grene der dyrkes. Så lad mig lige forklare hvad forskellen er:

  • Styrketræning – Ordet styrketræning siger lidt sig selv: Vægttræning hvor hovedmålet er bedre styrke! I de mere avancerede kredse kaldes det også styrkeløft.
  • Fitnesstræning – Fitness er vægttræning hvor der er fokus på både muskelmasse, fedtprocent, symmetri osv, men også med fokus på musklernes funktionalitet. Det afgøres via dips, chin og ro konkurrencer.
  • Bodybuilding – Med bodybuilding er det udelukkende muskelmasse, symmetri og fedtprocent der fokuseres på. Så længe du kan præstere en lav fedtprocent sammen med en god symmetri, så handler det faktisk bare om at blive så stor som muligt!

Når man starter med at træne er det ofte målet om en flottere fysik der er bærende! Måske er det maven der skal trimmes eller skal armene bare være lidt større?! Man finder dog hurtigt ud af at vægttræning er mere end bare “målet om en trimmet mave” – For mange inklusiv mig selv bliver det lynhurtigt en passion, du ikke rigtig kan slippe af med igen. Men det er dog ikke alle der ender sådan! Vægttræning er en knald eller fald sport :) Sætter du dig ind i tingene fra starten og træner på den rigtige måde, så kommer resultaterne lynhurtigt og det er lige præcis der at du bliver fanget 100%! Starter du sløvt op uden den rigtige motivation og viden, så ender det med et fald og du dropper det hurtigt igen..
– Derfor er forberedelserne super vigtige!

Forberedelser inden du starter vægttræning:

  • Målsætning – Det er vigtigt at have et mål at gå efter. Har du ikke det, mister du hurtigt motivationen! Kortsigtede mål er gode, da det opnås hurtig og virker som et skud motivation lige ind i årerne!
  • Program – Ligemeget hvilket mål du har med din vægttræning, så skal du have et træningsprogram!
  • Viden – Det er vigtigt at forstå hvad der sker når du træner og efter. Læs artikler omkring træning, kost og konditionstræning! Forstå hvordan kroppen virker og hvordan den skal behandles, for at du nemmest opnår dine mål.
  • Motivation – Som jeg har skrevet før er motivation alt afgørende! Har du svært ved at trække dig selv ned i centeret hver eneste gang, så får du hurtigt problemer, som typisk ender ud i et træningsstop. Find motivationen! Det er faktisk ikke så svært.
  • Kvalitet – Når du er nede at træne, så træn! Jeg har ikke noget problem med at skrive på mobil eller snakke med vennerne i pauserne, men når der ikke er pause mere, så skal der være 100% fokus på øvelsen! Det skal være hårdt og godt. Der er alt for mange der træner med 50% af den belastning de faktisk burde. Det er også fint, hvis man vil vente dobbelt så lang tid på sine resultater?!

Vægttræning - Fitness, Styrke eller ren Bodybuilding?
Det er de 5 vigtigste punkter du skal tage fat i inden du starter med vægttræning. Er du startet kan det selvfølgelig sagtens nåes det hele! Jo før jo bedre.. Du kan læse en masse omkring de forskellige emner her på siden. Vores søgefunktion er super ;)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.3/5 (7 votes cast)
VÆGTTRÆNING: Sådan starter du!, 3.3 out of 5 based on 7 ratings