DØDLØFT: Den hurtigste smutvej til en muskuløs krop!

Her kommer en fortælling fra den virkelige verden og efterfølgende en analyse af øvelsen dødløft og dens forunderlige verden. Kig med!

Min dødløft (for)historie

Jeg har i lange perioder kørt dødløft. Det har været en fast del af mit program altid – eller dvs. næsten i hvert fald.
Min aller største fremgang oplevede jeg mellem måned 6 og måned 18. Her voksede jeg allermest og som jeg kan huske trænede jeg lige præcis i den periode rigtig meget og rigtig tungt dødløft.
Der skete så det at jeg blev træt af øvelsen, motivationen for at brænde i gennem forsvandt samtidig som selve motivationen for træning forsvandt. På det tidspunkt reppede jeg 2 gange i ugen med 140-150 kg, hvilket var ganske udemærket taget min størrelse og erfaring i betragtning. Mit max fik jeg aldrig testet, men vil da påstå jeg var god for minimum 160 kg.
Efter den pause, har jeg haft en forholdsvis lang periode med relativ dårlig fremgang, faktisk næsten på grænsen til ingenting, men i mandags begyndte jeg igen på dødløft!
Selvfølgelig kan jeg ikke sidde og sige at jeg allerede nu kan mærke jeg er vokset, men følelsen under øvelsen og især efter, var bare lige som den skulle være. Min lænd og resten af ryggen pumpede op og træningen sad generelt bare lige i skabet!
Dødløft er den meste intense øvelse jeg kender og det er øvelsen hvor langt de fleste mennesker kan kører med den tungeste belastning.
Så derfor har jeg nu besluttet mig for at jeg vil finde 100% ud af hvorfor dødløft stimulerer muskelhypertrofi i sådan en voldsom grad – Ikke kun i lænden og benene, men over hele kroppen faktisk. Dødløft er en øvelse alle skal kende til!

Analyse + Konklusion af dødløft mysteriet

Nu sidder du måske og overvejer hvorfor det lige præcis er dødløft, som har givet mig så gode resultater? Jeg har i lang tid kendt til dødløfts “evner”, men med den her artikel vil jeg slå fast, én gang for alle hvorfor dødløft er den absolut bedste øvelser for over-all muskelmassehypertrofi.

Du kender nok godt til princippet om at jo mere testestoron og GH(growth hormone) du producerer under din træning, des hurtigere/bedre vokser du. Det er debatteret meget rundt omkring i krogene, at squat er en kongeøvelsen fordi lårmusklerne netop smider enormt meget testestoron og GH rundt i kroppen under stor belastning.
Men jeg vil påstå dødløft udleder en endnu større koncentration!

Dødløft er uden tvivl den bedste rygøvelse du kan lave, og i de fleste tilfælde også den bedste øvelse generelt. Som jeg har skrevet er dødløft sammen med squat, den øvelse der stimulerer mest vækst hos næsten alle muskler i kroppen pga. den høje belastning det er muligt at kører med = Større frigivelse af de rigtige hormoner!
Så egentlig er svaret ganske enkelt – Dødløft er en kongeøvelse! Et hvert program burde indeholde en session dødløft minimun en gang i ugen..

Der er dog en “ulempe”: Dødløft er den absolut hårdeste øvelse du kan lave! Den kræver pisse hårdt arbejde, engagement og et efterfølgende unikt pump i lændregionen, men når jeg nu tænker over det, så er det egentlig ikke en ulempe.. En rigtig kropsbygger elsker at brænde igennem nede i centeret! Og det gør du også, du skal bare lige finde den rette stemning først :)

En let træning er en dårlig træning!

Instruktion til dødløft og andre tips

Guiden: Sådan kommer du igang med bentræningen indeholder video og vejledning i hvordan man kommer igang med dødløft og squat inden man er klar til at bruge den store vægtstang.

Er du i tvivl om hvordan du udfører dødløft korrekt – Så kan du også se her:

YouTube-forhåndsvisningsbillede

Dødløft skal læres 100% korrekt, inden du begynder at lege med tunge vægte. Den rummer et stort vækstpotentiale, men bestemt også et stort skadespotentiale, hvis du vænne dig til en forkert/dårlig teknik. Jeg vil anbefale dig at købe bogen Starting Strength, Basic Barbell Training skrevet af Mark Rippetoe og Lon Kilgore. Bogen giver dig en kvalificeret og udførlig gennemgang af Dødløft og teknikken bag.

Dødløft skal selvfølgelig køres sammen med dine andre øvelser, så derfor kan jeg ikke fortælle dig hvilken sæt/rep kombination du skal bruge, men jeg mener ikke dødløft er en øvelse der er egnet til mange reps/gentagelser. En kombination som 5 sæt x 5 reps er derimod oplagt. Høj intensitet over høj volumen er nøgleordet når vi snakker dødløft!
Husk at kører et eller to opvarmningssæt, da chancen for skader er overhængende, hvis du ligger ud med for meget vægt med en “kold” ryg.

Lad mig høre hvordan din dødløftstræning går og personlige rekorder/blær er også meget velkommen :)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.8/5 (12 votes cast)
DØDLØFT: Den hurtigste smutvej til en muskuløs krop!, 3.8 out of 5 based on 12 ratings