Interview med Kenneth Jay: Kettlebell træning, Z-Health og meget andet

Så er jeg endelig klar med et nyt interview her på siden. Jeg har været så heldig at få lov til at interviewe Kenneth Jay. Kenneth er en virkelig spændende personlighed, og i særlig grad for os som elsker træning. Udover at Kenneth Jay er en stor internation kapacitet indenfor kettlebell verdenen, så er han også fysisk træner for elite atleter samt ambassadør for Z-Health. Kunne du tænke dig at finde ud af mere om Kenneth Jay, og om emner som Kettlebell Træning og Z-Health? Så skal du læse med videre her..

Jeg vil ikke spilde din tid med at skrive en masse indledende tekst – lad os gå direkte til selve interviewet…

Hvem er Kenneth Jay?
Jeg er 32 år og har beskæftiget mig med styrketræning og med fysisk udvikling af atleter, igennem de sidste 11 år. Det hele startede i 2001, hvor jeg var så heldig at møde Frederik Fetterlein der havde behov for en fysisk træner hvorefter jeg rejste rundt med ham i ca. seks måneder. Da jeg vendte hjem startede jeg med at arbejde for Dansk Svømmeunion som fysisk træner for svømmerne på Elitecenteret i Farum. I sommeren 2003 begyndte jeg at læse idræt på Københavns Universitet og siden har jeg dykket mere og mere ned i trænings- og præstationsoptimeringsverdenen, som fylder en kæmpe del af mit liv. Derudover er jeg far til to og har en meget stor interesse for kroppen som helhed, neurologisk og fysiologisk, men også filosofisk og spirituelt, og brugerdet meste af min tid på at dygtiggøre mig på de områder. Derudover har jeg en forkærlighed for kampsport.

Hvad er Z-Health?
Den bedste måde at beskrive Z-Health på, er at kalde det “anvendt neurologi”. Det skal forståes på den måde at Z-Health er en systematisering af den nyeste viden vi har om hvordan hjernen fungerer og hvordan den styrer kroppen. Z-Health tager udgangspunkt i neuroplasticitet og hjernens absolutte dominans over hvad vi kan (sport, spille musik, synge, danse, tegne etc.) og hvordan vi har det (fx smerter men også glæde, sorg etc.). Z-Health er en systematisering af hvordan vi kan bruge den viden vi har om hjernen, til at lave øjeblikkelige ændringer i vores kroppe og opnå vores fulde potentiale! Denne potentiering sker gennem bevægelse og evnen til at modulere faresignaler og indkomne trusler. Okay, det lyder rigtig spændende.Og det er såmedZ-Health at du vejleder og træner dine klienter? Ja det er det. Jeg har beskæftiget mig med Z-Health i to år og har et tæt samarbejde med grundlæggeren af systemet. En stor del af det jeg laver er workshops og foredrag. Jeg har efterhånden også en ret omfattende gruppe af klienter som jeg rådgiver, både i Danmark og USA.

Er det så kun elite sportsudøvere du vejleder eller er det også “almindelige” mennesker?
Min karriere i den her branche startede med elitesport, men den har taget den drejning at jeg nu ser rigtig mange almindelige mennesker også. Jegbetragter alle mennesker som atleter, men jeg startede med athjælpedem som rent faktisk lever af deres sport. På nuværende tidspunkt har jeg faktisk flerealmindelige ”dagligdags atleter”, som er folk der enten harondt eller gerne vil præstere bedre i deres dagligdag. Nu ved jeg at du er meget passioneret omkring, og bruge en masse tid påtræning med kettlebells, men hvorforlige kettlebells? Kettlebell træningen fik min interesse i 2004, da jeg sad på nettet og lavede noget research på hvordan jeg kunne gøre mine atleter på svømmelandsholdet bedre. Da stødte jeg så ind i kettlebell træning og begyndte at undersøge det noget mere. Det resulterede så i at jeg tog til USA i sommeren 2004 og blev uddannet RKC intruktør, som står for Russian Kettlebell Challenge/Certification. Jeg tog til USA med tanken om at kettlebell træning var nyt og interessant og at det skulle prøves. Jeg troede faktisk jeg ville være den første i Danmark og Europa med kettlebell træning, men det viste sig at der var to andre danskere på det samme hold som jeg blev uddannet på. Det endte med at vi sammen startede forretningen kettlebells.dk, da vi kom hjem fra USA og siden da har jeg jo gjort enormt meget for at udbrede kendskaben til kettlebells. I 2006 begyndte jeg at undervise på RKC instruktør uddannelsen og har bidraget meget til udviklingen af RKC systemet. Jeg har skrevet to bøger om kettlebell træning: Viking Warrior Conditioning (2009) og Perfecting the Press (2010) og jeg vil tro at jeg nok er den i Danmark der har brugt mest tid på træning og undervisning i brugen af en kettlebell.

Video om Kenneths samarbejde med OL bryderen Mark O. Madsen:
YouTube-forhåndsvisningsbillede

Hvad er fordelen ved kettlebell træningi forhold tilmere anvendte og kompliceredetræningsmetoder?
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg ikke synes kettlebell træning er bedre end noget andet, fordi det i bund og grund bare er et redskab, og vægt er vægt. Det den kan, er at give en ny stimulus til kroppen. Udgangspunktet for at bruge en kettlebell er meget ballistiske bevægelser. Det vil sige at udførelsen er generelt eksplosiv, men samtidig er det nemt at udføre mange gentagelser uden at rytmen bliver brudt. Det er nok den største grund til at jeg synes om kettlebellen som redskab. Det er dog langt fra det eneste redskab jeg bruger i min egen træning og træningen af mine klienter. Jeg er villig til at bruge alt imellem himmel og jord, hvis det gør at jeg kan opnå mine mål hurtigere samt hjælpe mine klienter til at opnå deres mål hurtigere.

Hvis man gerne vil igang med kettlebell træning, hvor skal man så starte?
Jeg vil anbefale at man finder en kettlebell instruktør som har noget erfaring. Der findes efterhånden flere systemer som har uddannede kettlebell instruktører. Jeg vil foreslå at man lige laver en google søgning på hvad der er af muligheder, og så synes jeg at man skal basere sit valg af træner på hvor meget undervisningserfaring de har. Derudover synes jeg at man skal spørge nogen der har modtaget undervisning (evt. på et træningsforum eller her i din blog) Fordi der er ingen tvivl om at der er mange forskellige indgangsvinkler til det at træne med kettlebells, og det drejer sig om at finde en som har beskæftiget sig med det i så lang tid at de har en velbegrundet meningom hvordan de mener det skal gøres -en der har dykket lidt mere ned i detaljerne. Jeg ved ikke lige hvor mange der er af demi Jylland, men jeg ved at Thomas Clarupoppe inordjylland, er en rigtig god mand at gå til hvis man er oppe i det område. Hvis man er i københavnsområdet, så kan opsøge mig, og derudover vil jeg anbefale en af minesamarbejdspartnere som hedderDennis Frisch, som kører noget holdundervisning i et kampsportscenter inde i byen. Ellers kan man altid lave en google søgning og se hvad der findes.

Video hvor Kenneth forklarer om, og instruerer Kettlebelltræning:
YouTube-forhåndsvisningsbillede

Hvor stor betydning har træning for dit liv?
Det kommer lidt an på hvordan vi definerer træning. Træning, for mig, er ikke bare og løfteen vægtstang eller at hive mig selv op i armene. Træning er bevægelse og i det hele taget at være igang og søge nye udfordringermed kroppen. Det kan sagtens være i form af kampsport, roning, kajak, dans og stort set hvad som helst. Det betyder at jeg betragter rigtig mange ting som træning, og træning er stort set hele mit liv. Bevægelse er hvad jeg gør og hvad jeg går op i.

Nu til den klassiske– hvad laver du om 10 år?
Det er sådan at jeg, på nuværende tidspunkt, har lavet noget retmarkante ændringer i mit liv. Det betyder blandt andet at jeg er stoppet med at undervise på RKC instruktør uddannelsen og er trådt ud af systemet fordi jeg gerne vil noget mere. Min fremtid ligger i forskningsverdenen og i Z-Health. Jeg har et mål om at jeg om 10 år gerne skulle sidde som forskningsleder på Z-Health forskningscenteret i Arizona, USA. Vejen dertil går igennem en PhD afhandling og Z-Health relateretforskning.

Hvad er dit råd til almindelige mennesker som gerne vil i bedre form, og yde bedre i deres hverdag?
Mit råd til dem er at definere deres målsætning meget klart. Det kan lyde lidt hokus pokus, men for folk som siger “jeg vil bare gerne i bedre form” eller “jeg vil bare gerne se bedre ud” eller “jeg vil gerne tabe mig”, da handler det om at få defineret målsætningen mere klart. Faktisk så klart som overhovedet muligt. Så det vil sige, hvad betyder det at “komme i bedre form”? Der er jo væsentligt forskel på hvilken træning der skal til for at nå forskellige mål. Når man så har fået defineret det så konkret som overhovedet muligt, så er næste skridt simpelthen at finde ud af hvad der skal til og hvem manskal søge hjælp hos. Man bør hyre en coach, som har det som speciale at hjælpe folk med at nå deres mål. Jeg har arbejdet med mange mennesker som siger “jeg vil gerne tabe mig”, men så er det nødvendigt at sige “hvor meget vil du gerne tabe dig?”. Der er rigtig mange folk som går i fitness center, men som egentlig ikke bryder sig om det og som hellere vil ud og spille badminton, tennis eller lave noget andet, og så er det bare ikke holdbart i længden, hvis man ikke synes det man laver er sjovt. Jeg er meget glad for citater som kan inspirere og et af mine ynglings citater er fra en af mine nærkampsinstruktører Tony Blauer som har sagt: “By the claritywith which we define something, determines its usefullness.” Det betyder af graden af klarheden i definitionen, bestemmer hvor brugbart det man gør, er. Og det er noget jeg hele tiden har i baghovedet. Jo mere man definerer et mål,des nemmere vil det være at tilrettelægge en plan og dermed opnå det man gerne vil.

Super godt– helt klart et råd, som mange vil kunne bruge. Jeg har ikke flere spørgsmål og derfor vil jeg egentlig bare gerne sige mange tak fordi du gad at være med i det her interview. Det har været rigtig spændende at høre om de ting du arbejder med.
Tak fordi du ville lytte!

Jeg håber at du også fandt interviewet spændende og inspirerende. Jeg har snakket med Kenneth om at få lidt mere fokus på kettlebell træning her på siden, og vi håber derfor at kunne skrive nogle mere praktiske eksempler på kettlebell træning, med tilhørende instruktionsvideoer osv. Så hvis du er interesseret i alternativ træning, så skal du helt klart følge med her på siden, i den nærmeste fremtid. Kommentarer er som altid meget velkomne, og hvis du har nogle gode spørgsmål til Kenneth, så kan det også være han en gang i mellem får tid til at kigge forbi og svare på spørgsmål. For yderligere information om Kenneth og hans projekter kan du besøge hans hjemmeside her.

Lige her til sidst – kan du bøje en stegepande og rulle den sammen? Her viser Kenneth hvordan det kan gøres: YouTube-forhåndsvisningsbillede

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)