Strækøvelser for dig med stillesiddende arbejde

Som kontorarbejder eller selvstændig konsulent sidder man ofte tit ned foran en computer. For at holde sig i gang, er det godt at have nogle øvelser og rutiner man kan foretage i små pauser for at holde kroppen vedlige.

Flere og flere arbejder stillesiddende. Det gør sig gældende for folk der arbejder på et kontor, men også for de mange nye selvstændige der er kommet til, som typisk vil bruge mange timer foran computeren derhjemme for at få gang i forretningen. Med de mange timer foran skærmen, er det godt med at par øvelser man kan foretage for at holde blodomløbet i gang og sørge for at kroppen ikke segner hen.

Mens flere og flere har stillesiddende job, er der også kommet mere fokus på nogle af de farer der er forbundet ved at sidde stille ned. Dette har i de seneste år også først til mere fokus på nogle af de ting man kan gøre hvis man sidder stille meget.

En af tingene der blandt andet er kommet frem, er at firmaerne selv opfordrer de ansatte til motion, som fx firmaer der har fået tilknyttet et motionscenter de ansatte kan benytte sig af og endda få betaling for det. Andre firmaer som fx Novo Nordisk har lignende tiltag, hvor motion og sundhed er kommet på programmet og er blevet et gratis tilbud til de ansatte.

Det er dog ikke altid nødvendigt at bruge lang tid i et træningscenter for at kunne forbedre kroppen på arbejde, og det er heller ikke ofte at et firma endda betaler for at man dyrker motion. Folk der arbejder på kontor og selvstændige har mange muligheder og der er mange gode ideer til hvad man kan gøre når man arbejder lang tid foran skærmen.

Folk er også gode til at dele ud af deres erfaringer med hvordan de får udnyttet tiden på kontoret til små fysiske udfoldelser. Dette ser man fx i følgende video som er fra PokerStars, hvor en spiller viser nogle strækøvelser man kan lave mellem de mange timer foran skærmen. Deres øvelser er målrettet online spillere som har behov for at sidde mange timer i træk foran skærmen, hvilket på mange måder minder om den use case som gælder for selvstændige programmører, grafikere og os som bare sidder på kontor i mange timer.

Strækøvelser er en af de gode ting at gøre på kontoret eller derhjemme hvis man arbejder lang tid ved at sidde ned. Der findes et utal af nemme øvelser man kan gøre. Strækøvelser er generelt godt at gøre idet det får blodomløbet i gang og kan være med til at forhindre langvarige skader der kan opstå når man sidder stationær hele tiden.

Det kan være alt lige fra almindelige strækøvelser hvor man stiller sig op og strækker ud, til øvelser på stolen som vist i den ovenstående video. Det bedste vil være at få nogle rutiner indbygget, som fx dette program fra Politiken som er udarbejdet og præsenteret af Birgitte Nymann og er skræddersyet til kontoret og gradvist tilføjer flere øvelser. Det smukke ved Politikens program er at øvelserne ikke er mere omfattende end at de kan overstås i frokostpausen.

Udover strækøvelser og mindre øvelser, så er yoga også blevet populært. Det kan dog kræve noget mere tid for at få de rigtige øvelser igennem. Fordelen ved yoga er ikke blot at man får strakt ud. Ved at tage noget tid til at dyrke yoga, kan man få renset hovedet og få renset ud i sindet. Dette kan især være nyttigt hvis man arbejder i et miljø der kan være larmende og måske endda stressfyldt. Arbejdet på kontoret kan føles langtrukkent. Ved at få renset sindet igennem yoga, vil man kunne forny sin energi igen og nemmere kunne komme igennem de mange timer.

Der er mange måder hvorpå man kan få lidt motion og sunde vaner ind på kontoret eller derhjemme som selvstændig. Det er altid værdifuldt og alle bør gøre det på en eller anden måde. Selv de små ting hjælper og det er altid godt at starte med de små ting og arbejde videre derfra til flere avancerede øvelser.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)