Små simple ændringer kan give dig mere glæde hverdagen

De fleste af os danskere er egentlig enormt privilegerede, hvis man tænker over, hvor meget man har at være taknemmelig for. Det er bare ikke altid så nemt at huske på, når man stresser rundt i hverdagen, og måske føler sig forbigået på arbejdet, har været oppe at skændes med kæresten eller bare er ked af sin krop.

Du går måske ikke rundt og er direkte ked af det, men du har måske heller ikke en grundfølelse af at være glad. Glade mennesker lever længere, men hvad hjælper det, hvis du bare ikke er det? Tjaaa, du kan faktisk selv påvirke, om du grundlæggende vil være glad, eller du vil rende rundt og være utilfreds. Og der skal ikke engang så meget til. Skal du alligevel i gang med at formulere nogle nytårsforsæt, kunne et af dem meget vel være at træne dig selv i at være gladere. Her får du en nogle pointers til, hvordan du kan bære dig ad:

Mind dig selv om det, der er særligt godt i dit liv

Selvom vi har arbejdet hårdt for at opnå et mål, og har drømt om dagen, hvor det bliver indfriet, så er det som om, at når vi endelig når målet, så går der ikke lang tid, før vi allerede tager det for givet, og er videre til det næste. Vi glemmer at mindes alle de gode ting, som vi allerede har opnået.

Men det kan faktisk give os en følelse af glæde at mindes disse succeser ind imellem. Lav en øvelse, hvor du formulere alle de gode ting, der sker i dit liv, og alle de ting, du har at være glad for. Derudover kan du dagligt, når du ligger i sengen om aftenen, gennemgå dagens begivenheder og finde frem til 3 ting, som har gjort dig glad, eller som har været positivt i dagens løb. Om det har været din kollega, der har fortalt en sjov joke, en opgave, som du klarede til UG, eller solen i dit ansigt. De små ting tæller.

Gør noget godt for dig selv

Vi er rigtige gode til at nedprioritere os selv og vores glæde til fordel for en krævende chef på arbejdet, en familie, der absolut skal holde familie tam-tam på din eneste fridag, eller noget helt tredje. Det slider på humøret at føle, at alle tramper på en, og man aldrig har tid til det, der gør en glad. Forsøg at lave mindst én ting dagligt, som virkelig gør dig i godt humør, som du nyder særligt meget, eller som bringer dig tættere på et personligt mål. Det er underordnet, om det er at se et par afsnit af din yndlingsserier, om det er at tage et spil LOL på computeren eller at gå en lang tur med hunden. Gør det, også selvom du må sige nej til andre.

Gør noget godt for andre

At gøre noget godt for andre, gør også noget godt for dig! Du bliver nemlig glad af at give og gøre noget godt for andre. Dog skal det være en gestus, som ikke er forventet, eller noget, som allerede er en del af dine arbejdsopgaver eller daglige rutiner. Det kan være småting, som at give din kæreste et gavekort til noget, han virkelig holder af, men ikke har råd til, uden nogen anden årsag en blot ’fordi’. Det kan også være at give din nyindkøbte sandwich til en hjemløs, eller bare at poste et brev for en stresset kollega. De små ting har også ret. Prøv at gøre en god ting dagligt, og føl den glæde, det giver.

Giv slip på det, du ikke kan ændre

Vi går alt for ofte rundt og bekymrer os om ting, som vi alligevel ikke kan ændre. ”Hvad nu hvis jeg ikke kommer ind på min drømmeuddannelse?”. ”Hvad nu hvis min mor bliver syg?”. ”Eller hvad gør vi, hvis huslejen bliver sat op?”. Bekymringer giver andet end blot rynker – det kan faktisk give dig en masse følgevirkninger, der kan forkorte dit liv, såsom angst og depression. Selvom det er svært at slippe bekymringerne helt, så gør noget ved dem, du kan fjerne, og forsøg at abstrahere fra dem, du alligevel ikke kan påvirke.

Slut fred med fortiden og sårede følelser. Konfrontér dem, eller glem dem.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Små simple ændringer kan give dig mere glæde hverdagen, 5.0 out of 5 based on 1 rating