Hvordan bevarer jeg motivationen? (Video)

Søren fra Aalborg har skrevet til brevkassen. Han vil gerne i gang med at træne til januar. Han har tidligere prøvet at starte på træningen, men han ender altid med at miste lysten og stopper derfor. Se mit svar til ham i videoen herunder, hvor jeg giver råd til hvordan man holder motivationen og gør det lettere for sig selv at komme afsted for at træne.

YouTube-forhåndsvisningsbillede

Søren har motivationen til at træne lige nu og derfor råder jeg ham til at komme i gang med det samme. Det er rigtig fint at han vil i gang til januar, men det er lige nu han har motivationen og det skal han udnytte! At udsætte gøremål fører ofte blot til mere udsættelse og lige pludselig skriver vi februar måned og den første træning har ikke fundet sted endnu. Derfor kan man lige så godt komme afsted. Hvis ikke i fitness centret, så ud på stierne på gåben, cyklen eller for en løbetur.

Det der skal fastholde Søren i sin træning og sørge for at han holder motivationen, er et mål. Han har ligesom alle andre en grund til at træne, altså et ønske eller en drøm om hvordan han gerne vil se ud og føle sig. Dette skal laves om til et mål.

Når man sætter sig et mål, så er det vigtigt at:

- Det har en deadline. En fastsat tidspunkt for hvornår målet skal være nået.

- Det skal være realistisk! Urealistiske mål fører til nederlag og motivationen ryger helt i bund.

- Det skal være målbart. Dette betyder at det skal være et tal, som kilogram på vægten eller centimeter på målebåndet.

Derudover er det en god ide at sætte små delmål for sin træning. Dette er små mål for det enkelte træningspas eller den enkelte træningsuge. Som for eksempel: “Jeg skal gennemføre 20 min. cykling på niveau 10 i fitness centret” eller “jeg skal gennemføre 4 træningspas af en times varighed i denne uge”. Disse små delmål vil sørge for at holde dig på rette kurs på vej mod dit større mål.

Til sidst kan jeg anbefale følgende ting, som gør det lettere at komme ud af døren og få trænet:

- Sørg for at have opbakning hjemmefra. Hvis du har familie eller bor sammen med en kæreste, så vil “projekt træning” også komme til at påvirke dem. Sørg derfor for at have deres opbakning og støtte.

- Faste træningstider. Man har i forvejen mange andre ting lagt ind i kalenderen, som man prioriterer. Prioriter din træning og fastlæg nogle tider om ugen hvor du SKAL træne.

- Ha’ dit træningstøj klar. Generelt set så skal du gøre det så let for dig selv at tage op og træne. Små undskyldninger for ikke at tage afsted bliver hurtigt gode undskyldninger, når motivationen mangler. Sørg derfor rent praktisk for at intet kan holde dig fra at tage afsted og træne.

- Hyr en personlig træner. De fleste mennesker har intet problem med at bruge 500 – 600 kr. på et par nye bukser eller i baren, når de er i byen. Men de er knap så velvillige, hvis de skal bruge et lignende beløb på at optimere deres træning og øge deres sundhed ved at hyre en kvalificeret træner. Dette har altid undret mig, da en god personlig træner vil kunne give en værktøjer og træningsmetoder, som man vil kunne drage nytte af i lang tid.

 

Jeg håber at I alle får et godt og sundt år med træning i 2013 – både dem, som skal til at starte op, og dem, som allerede er i gang!

 

God træning.

VN:F [1.9.22_1171]
Bedøm artikel:
Rating: 4.9/5 (7 votes cast)
Hvordan bevarer jeg motivationen? (Video), 4.9 out of 5 based on 7 ratings