Læserberetning – Kost: nøglen til maksimal hypertrofi

Læserberetning om kosten og dens betydning for dine resultater.

Som noget nyt her på Fitness Blog vil jeg begynde at udgive nogle spændende beretninger skrevet af sidens egne læsere. Det er beretninger som jeg finder lærerige, inspirerende og motiverende. Dette er den store jomfruberetning og den er skrevet af Mathias. Mathias er 23 år gammel og har trænet i cirka 5 år. Beretningen vil vise dig hvor stor betydning kost har for din træning og hvad du kan opnå hvis du tager dig tid til at vurdere og ændre dine kostvaner. Der er ikke andet tilbage at sige end – God læselyst..

 

Mange bodybuildere går for det meste i vildrede og ved ikke hvilke artikler, historier eller produkter, de kan stole på. De finder ud af, at der findes utallige træningsprogrammer på nettet, der alle sammen lover muskelvækst til den store guldmedalje, og den lokale fitnessinstruktør anviser også til bestemte effektive programmer, som de BARE skal prøve. Jeg er en af dem, som har været i den situation. Jeg vil derfor bruge den følgende spalteplads på at dele min erfaring, og verificere at den primære nøgle til forøgelse af muskelmasse utvivlsomt er KOST – i rette og store mængder.

Jeg startede med bodybuilding for omtrent 5 år siden, da jeg var 18 år. Siden da har jeg trænet fokuseret og brugt 6-9 timer om ugen på at løfte tunge vægte. Jeg er den bodybuildertype, der tildeles navnet ”hardgainer”, hvilket vil sige en person, som fra naturens side har svært ved at gaine = tage på. Jeg vejede blot 65 kilo og var 185 cm høj for 5 år siden. På daværende tidspunkt brugte jeg 2 år på at tage 5-6 kilo muskelmasse på, så vægten nåede 70-71 kilo. Uheldigvis smed jeg dem igen grundet skader forårsaget af mangel på opvarmning og teknik. I starten af 2009 startede jeg så målrettet op igen, men denne gang var jeg ikke tilfreds med at tage 5-6 kilo på over 2 år – det var simpelthen for lidt i forhold til den tidsinvestering bodybuilding i grunden er. Jeg ledte konsekvent efter artikler, som kunne hjælpe mig i mine bestræbelser på at forøge min muskelmasse og var ligeledes inde på High Intensity Training” filosofien en periode, som angiveligt skulle være nøglen til vækst. For at gøre en lang historie kort så tog jeg skam på i kilo, men det var yderst begrænset og ikke i trit med mine forventninger eller mål!!
Set i bakspejlet var hovedårsagen til, at jeg ikke kunne realisere mine mål, at alt min fokus var på træningsprogrammer. Hvis jeg ikke steg i styrke eller masse efter 2-4 uger, så ledte jeg straks efter et nyt program, som i det mindste kunne booste min styrke lidt.

Efter at have læst flere bøger og studieberetninger prøvede jeg noget helt nyt for 3½ uge siden:
Jeg målte mit kcalindtag og fandt mit ligevægtsindtag. Til min store forbavselse var mit daværende daglige kcalindtag 2000-2200, og mit ligevægtsindtag var ca. 2.500 kcal. Jeg slog straks ordet ”bulking” op og fandt ud af, at hvis jeg vil forøge min muskelmasse, så er det livsnødvendigt at ligge i kalorieoverskud. Det var ret komisk, da jeg jo faktisk havde ligget i konstant kalorieunderskud (cutting), trods jeg selv var af den opfattelse at jeg spiste rigeligt. Logikken er naturligvis, at for at musklerne kan vokse, så vil et kalorieunderskud ikke være tilstrækkeligt, da den naturlige energiforbrænding sluger alt brændstoffet. Man er nødsaget til at ligge 300-500 kalorier over sit ligevægtsindtag, sådan at musklerne har brændstof nok til at vokse.

Kost-åbenbaring efterfulgt af revolution:

Efter min kostmæssige åbenbaring begyndte jeg straks at lægge en vejledende kostplan for mig selv. Det udmøntede sig i et kcalindtag 50 % højere end mit tidligere indtag på 2000 kcal. Med 3000 kcal om dagen måtte der ifølge logikken da ske noget! Og det skal jeg love for, at der gjorde. Jeg har taget 3,5 kilo på i løbet af 3½ uge, hvilket også inkluderer 3 dages sygdom. Relateret til de 5-6 kilo på 2 år, er 3,5 kilo på 3,5 uge en milepæl i min tid som aktiv bodybuilder. Og jeg regner fortsat med at tage ½-1 kilo på pr. uge de næste mange uger, nu da jeg har fundet opskriften på hypertrofi.
Det skal imidlertid bemærkes, at det ikke er komplet ligegyldigt, hvad kosten der tilfører det høje kalorieindtag, består af. Masser af kulhydrater, og protein samt sunde fedtsyrer har været vejen frem for mig.

Efter den positive erkendelse har jeg forsøgt at få udbredt mit budskab til andre, som har samme eller lignende problemer med bodybuilding. De bodybuildere jeg har snakket med tror enten, at det er usandt, eller er af den overbevisning, at det simpelthen er for fanatisk at måle og finde sit kcal- og ligevægtsindtag, når bodybuilding kun er en fritidsinteresse (ja, men den tager alligevel mellem 3-6 timer af tiden om ugen – hvorfor ikke bruge tiden effektivt og få noget af den mistede motivation tilbage?!).

Der er kun en signifikant faktor, som overskygger andre signifikante træningsfaktorer (såsom søvn, restitution, træning og mentalitet o.l.) og det er god kost. Det kan ikke understreges nok, at endskønt træningsprogrammet eller søvnen er optimalt, så vil resultaterne for alvor først indtræffe, når kosten tages seriøst.

Jeg vil til sidst give en reference til en kendt skuespiller, Taylor Lautner, der medvirker i filmen ”New Moon”. Han tog 30 lbs på over 1 år for at medvirke i filmen. Han gik fra 2000 kalorier til 4000 kalorier om dagen! Det er en rimelig tankevækkende udvikling.

Bedste træningshilsner

Mathias

Du er meget velkommen til at smide en kommentar under artiklen.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Læserberetning – Kost: nøglen til maksimal hypertrofi, 1.0 out of 5 based on 1 rating