Laver du halve gentagelser?

six-pack-abs-routine

Jeg har gennem årene fulgt og observeret rigtig mange nybegyndere. 
De har alle haft ønsket om  en mere muskuløs krop til fælles. En fejl som disse nybegyndere (men også rigtig mange øvede) begår absolut oftest er; “Den halve gentagelse”!
Læs med videre for at finde ud af hvad det er og hvorfor den halve gentagelse bør undgåes.

Det skal understreges at dette indlæg er meget subjektivt og jeg skriver udfra mine egne teorier og erfaringer, derfor er det ikke en facitliste, men et indlæg om hvorfor jeg mener at fuld bevægelse/full range of motion er obligatorisk hvis dit hypertrofipotentiale skal udnyttes.

Undervurder aldrig den fulde bevægelse!

Vi kender det alle sammen; Følelsen af at løfte tungt og få beundrende blikke fra  de andre i centeret. Så hvorfor ikke snyde lidt for at virke stærkere end du i grunden er? LAD VÆRE!
Jeg ser oftest drenge og mænd, som skal imponere deres venner og føler det er nødvendigt at snyde en smule for at opnå dette.
Fuld bevægelse i alle øvelser er utrolig vigtigt og en vigtig faktor i kampen for optimal muskelvækst. Når jeg mener fuld bevægelse(på engelsk Full range of motion), så mener jeg at du f.eks. i bænkpres kører stangen fra startposition, helt ned og rører brystet kort, for derefter at presse den tilbage til startposition. At du i squat bevæger din røv så langt mod gulvet som muligt, selvom det er den hårde udvej. Sådan gælder det for alle øvelser; At fører belastningen hele vejen fra det ene punkt til det andet, selvom det kræver at du er nødt til at smide lidt vægtskiver af stangen.
Der findes ikke noget mere ironisk og humoristisk end den højtråbende og selvsikre mand, som står bestemt og koncentreret foran squatracket med enormt mange kilo på stangen, hvor efter han går til øvelsen og udfører hver gentagelse med en bevægelse der kun med lidt held sniger sig op på 20% af fuld bevægelse. Eller ham som prøver at imponere sine venner ved at fylde 25 kg på hver side af curl-stangen og sænker den cirka 10 cm, hvorefter han løfter den tilbage til udgangsstilling.
Se dig selv i spejlet og stil følgende spørgsmål: Prøver du at imponere dig selv eller andre, ved at kører med overdreven belastning og noget der ligner halve gentagelser?
Hvis du virkelig vil opleve optimale resultater og udnytte potentialet af alle din anstrengelser, så begynd fra og med idag at kører med FULD BEVÆGELSE.

Du skal træne med fuld bevægelse/full range of motion fordi:

  • Du opnår fuld aktivering af den pågældende muskel, hvilket skaber et bedre vækstpotentiale.
  • Du reducere skadespotentialet i mange øvelser drastisk.
  • Du udnytter potentialet af basis-øvelser ved at aktivere flere forskellige muskelgrupper.
  • Du forlænge TUT(time under tension).
  • Du opnår en bedre funktionel styrke, som kan overføres til hverdagen.
  • Du kan være tilfreds med dig selv og din træning.

Jeg vil gerne slå fast at jeg ved at grunden til at rigtig mange træner med halve gentagelser er manglende viden. En gang for lang tid spurgte jeg en gut i hulen om hvorfor han valgte at kører med 120 kg i bænkres, med 30-40% af fuld bevægelse. Han svarede så at det var fordi han var sikker på at det på den måde gik mest i brystmuskulaturen, hvorimod fuld bevægelse ville inddrage ryggen meget mere….….. Derfor håber jeg denne artikel kan hjælpe rigtig mange på vej mod at forstå at fuld bevægelse altid er vejen frem, med mindre du har en helt speciel grund til andet.

Smid hellere end gerne en kommentar til mit indlæg og kom også gerne med din mening omkring emnet.

Vi snakkes.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Laver du halve gentagelser?, 5.0 out of 5 based on 2 ratings