Kropsforvandling: Status efter uge 1!

Af Lasse Kjær - 5. november 2008 - Emner: Kropsforvandling 2008-2009

Som lovet vil jeg ugentligt komme med en opdatering omkring Andreas’ træningsforløb, set fra min side som “Coach”. Og der er allerede meget spændende at fortælle!

Jeg er meget spændt på hvordan projektet kommer til at gå og derfor arbejder jeg meget på at Andreas får det optimale ud hvert eneste træningspas og på at hans kost er optimal. Jeg har valgt at dele opdateringen op i tre dele, som kommer her:

Træningen

Jeg er meget tilfreds med træningsforløbet indtil videre. Heldigvis for mig og Andreas selv, har han en rigtig god teknik i snart alle øvelser i programmet, hvilket gør at han ikke skal bruge en masse tid på at lærer teknikken og derfor kan vi stige i vægt i de fleste øvelser meget hurtigt!

Andreas’ krop er på ingen måde vant til at blive tæsket igennem, som den bliver nu og derfor skal han her i starten lige vænne sig til det, men det bliver bedre for hver eneste gang.
I starten havde han specielt svært ved at holde sine pauser mellem sættene korte, fordi han var forpustet og syret til, men det er allerede blevet meget bedre, hvilket er gået overraskende hurtigt! Vi fokuserer meget på at han holder korte pauser mellem sine sæt, da det vil være med til at øge fedtforbrændingen under træningen og i timerne efter.
Vores aftale er 1 minut mellem hvert sæt. Det gør selvfølgelig at han opnår en hurtigere muskeltræthed og på den måde ikke kan løfte så tungt, men det er det rigtige valg på langt sigt.

Progressionsmæssigt stiger han pænt i de fleste øvelser, men da vi har stor fokus på at teknikken er iorden og at ROM’en er 100%, går det lidt langsomt i nogle øvelser, men jeg er sikker på han får et stort udbytte af dem alligevel.
I isolationsøvelserne kører vi constant-tension, hvilket vil sige at spændingen på musklen skal bevares gennem hele sættet. F.eks. må han i curls ikke på noget tidspunktet miste spændingen på musklen, hvilket gør det svært at holde pause i bunden, som er ret populært rundt omkring. Det er en teknik, som vi også lige skal have lært, men det går stærkt fremad!

Kosten

Hvis vi skal opnå gode resultater med vores projekt er kosten selvfølgelig en meget vigtig faktor! Derfor er det rigtig dejligt at Andreas allerede nu er blevet rigtig god til at holde styr på sit kalorieindtag og næringsfordeling. Han siger nej til alle “fristelser” og holder sig til “rene” fødevarer, hvilket vil give bonus i det lange løb!
Vi vejer ham 2. gang på fredag og udfra det vurderer vi om hans kostplan skal ændres. Jeg har en fornemmelse af at han gaine for meget vægt, så vi vælger muligvis at nedjusterer hans kalorieindtag eller forøge hans cardio. Cardio er selvfølgelig den mest optimale løsning :)

Konklusion

Jeg synes vores projekt har fået en rigtig god start og det er virkelig nogle gode og hårde træninger vi har. Vi træner også sammen med to andre kammerater, som også går til “jernet” hver gang og på den måde er der bare rigtig god træningsstemning i hulen :)
Ugens hovedtema har nok været Andreas’ mave, som lige skal vænne sig til den nye livsstil, hvilket har resulteret i nogle kraftige bomber under diverse øvelser, men han er god til at advare os andre :)

Jeg vil gerne takke for den støtte der har været til projektet og håber meget på i vil følge med fremover.
Tjek Andreas’ logbog ud og hvis du ikke har læst introduktionsindlægget endnu, kan du finde det her.

En motivationsfilm er der altid plads til:

VN:F [1.9.13_1145]
Bedøm artikel:
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)


Kigger du forbi igen?

Hvis du synes om artiklerne her på Fitness Blog, så tilmeld det gratis nyhedsbrev. Du får besked, når der kommer nye artikler om træning og kost. Nyhedsbrevet er helt gratis og uden spam.

Gratis e-bog om ernæring/kost, ved tilmelding til nyhedsbrev

Når du tilmelder dig får du også en gratis guide med som gave:

Ernæring - Fordi muskelmasse og præstation kræver sund kost Skrevet af Jens Lund

Skriv din email adresse i boksen herunder for at tilmelde dig nyhedsbrevet.

Med venlig hilsen
Lasse Kjær

 

Bemærk: Jeg hader spam lige så meget som du gør, og du kan stole på at jeg aldrig vil videregive din email til nogen som helst. Og du kan selvfølgelig altid afmelde nyhedsbrevet med et klik.

32 kommentarer til “Kropsforvandling: Status efter uge 1!”

Andreas, november 5th, 2008

Har aldrig lugtet så meget i hele mit liv. :P Det er atombomber ! Men er samtidig rigtig stolt af dem. Jeg synes det er prisværdigt som mand at kunne tømme et rum for mennesker på et par minutter hvis man har lyst ! :D

Vi pruttes ved!
Andreas

Jensen, november 5th, 2008

Det lyder sgu til i har det sjovt i centeret.
Altid godt med noget god humor under træningerne :=)

og spændende projekt forresten.

Michael, november 6th, 2008

Lasse, du skriver at han er god til at holde sig fra “fristelser”, er det fordi i har fokus på hans fedtprocent?
Jeg er selv en smule undervægtig, har vist kun en fedtprocen på 6,8 og derfor undre jeg mig over, om jeg også skal holde mig væk fra disse “fristelser”?

Michael, november 6th, 2008

Og til Filmen:
Han er god til at træne, det ser ud til at være gode øvelser.
Men fy forn jeg er glad for ikke at se sådan ud!

Chris, november 6th, 2008

Michael > At spise usundt er ikke sundt for nogen, lige meget om man er undervægtig eller ej, så det klart den forkert måde at gaine vægt, du skulle hellere smide mere pasta, kartofler eller kød ind i din kost..

Chris, november 6th, 2008

Btw. Nice film, han er sku voldsom ham Stefan, ham må der være flere gode film med :)

Lasse, november 6th, 2008

Michael:

Du har forstået det rigtigt. Han skal holde sig fra fristelser fordi vi håber at han kan smide lidt fedt, samtidig med at han opbygger muskler og derfor prøver vi at optimere hans kost så meget som muligt, uden at det bliver fanatisk :)

Jeg ville nu ikke have noget i mod at se ud som Stefan Havlik, men det er jo smag og behag!

Lasse

Michael, november 6th, 2008

Chris, jeg æder fandme alt hvad jeg kan, undtagen måske lige i skolen, der skal jeg måske lige tage mig sammen og spise i hvert frikvarter. Bare en halv rugbrød eller en hel.
Og til aftensmaden spiser jeg så meget, at jeg næsten får kvalme. Du skulle ikke forstå det sådan, at jeg prøver at tage 10 kg på, ved at æde ren mars-bar. :) Jeg tænkte nu bare på en i ny og næ, når man nu bliver lidt lækker sulten; men der er frugt selvfølgelig et godt alternativ.

Lasse, jeg er meget glad for, at du ikke ser ud som ham. Jeg synes det ser lidt forkert ud. Han har en flot mave og overkrop, men ser man på hans ben, så går den galt, synes jeg.

Lundique, november 9th, 2008

Michael > Det er da hans overkrop der ser nasty ud!

Chris, november 9th, 2008

Michael & Lundique > Han har jo en for vild fysik, som har krævet virkelig meget arbejde og tjek lige den fedt % han har, selv når han skifter trøje og går afslappet rundt så han helt cuttet ned at se på og så er han stor uden at det bliver freaky som man ser det med cutler, coleman, wolf m.fl..

Lasse, november 10th, 2008

Jeg må se mig enig med Chris! Han har en virkelig VILD, men også rigtig flot fysik..

Lasse

Lundique, november 14th, 2008

Ja, men hvad kan hans fysik? For mig at se, er det bare pynte muskler!

Are you fit or are you CROSSFIT?

Jesper L, november 14th, 2008

ja, fordi det er jo kun crossfit der kan opbygge muskler som kan bruges i hverdagen…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Lasse, november 14th, 2008

Lundique:

Der er ingen tvivl om at hans mål er hovedsageligt det at stå godt i en konkurrence, men jeg tror nu godt han kan bruge sin styrke og størrelse i hverdagen alligevel. Det tror jeg også godt du er klar over. Til gengæld er han sikkert ikke den hurtigste på havnen, så lidt crossfit ville sikkert ikke skade :D

Lasse

Jesper L, november 14th, 2008

Har du set Dallas cowboys Felix jones eller Marion Barber, skal vi gå ud fra deres interviews og sådan, så kører de fullbody programmer(ikke crossfit), og det er altså 2 af de hurtigst løbende mennesker i verdenen(running backs/wide receivers i nfl, kunne i store træk stille op til ol med den fart de kan løbe, husk på de løber med udstyr), så måske almindelig træning hjælper.. Man skal bare holde sig til principperne, vil du blive god til at løbe, så løb.. Vil du blive god til at bænke, så bænk..

Her er forresten lige 2 klips fra de to før nævnte, hvis folk nu ikke helt tror på mig :P

http://www.youtube.com/watch?v=L19qwz7ryZ8 – Marion Barber, en ikke crossfitter, som løber pænt stærkt alligevel, og som kan bruge sin muskler på sit arbejde… meget underligt.. :D

http://www.youtube.com/watch?v=JmvL0fe91Kc – Felix jones… Så snakker vi altså fart… og manden crossfitter ikke engang!!!!!!

Chris, november 15th, 2008

Lundique >

Folk har jo forskellige mål med deres træning, så en virkelig latterlig ting at lukke ud..

Nice links Jesper L, der er smæk på! :D

ChristianG, november 15th, 2008

Hov hov hov hov hov hov …… nu synes jeg ikke vi skal til at begynde en mudderkastning om crossfit… jeg er ikke selv crossfitter (køre noget der hedder XFit, (nogenlunde det samme, forskellene gider jeg ikke ind på så bliver det bare flamewar)
Man bliver heller ikke Superman af crossfit, som Chris Shugart fra T-nation (skulle jeg mene) han har skrevet en artikel om crossfit der hedder “The truth about crossfit” og her skriver han også følgende.

“Experienced CrossFitters aren’t the strongest athletes out there, but they’re stronger than most. They’re not the fastest either, but they’re fast.”

Man bliver heller ikke superman af et fullbodyprogram eller et bodybuilding program, jeg vil ikke forsvare hverken crossfit eller det andet, men jeg gider bare ikke at det ender i mudderkastning på de 2 programmer (tro mig jeg kan ikke udstå ham der Greg Glassman. Det er altså også vigtigt at huske at explosive styrkeløftere kan rende fra nærmest alt på 100 meter fordi de er så eksplosive.

På Navy Seals hjemmeside kan du finde noget forberedelses program der ligner lidt det de laver og de benytter altså crossfit, og man de er sku ikke alle sammen for sjov. De fleste der træner crossfit eller en form for det træner også styrketræning ved siden af inkl mig. Jeg mener også et eller andet sted selv at pyntemuskler det er sådan lidt pfff. Men har da respekt for de folk der kan få det til at se godt ud, nej Ronnie Coleman ser ikke godt ud… Folk er forskellige, folks mål er forskellige og ultimo skal der være plads til os alle og vi skal alle respektere hinanden for de mål vi har!

Chris, november 15th, 2008

ChristianG >

Klogt sagt, var heller ikke min mening at begynde eller ligge op til mudderkastning, men ja syntes bare ikke man skal se ned på de mål folk nu engang har, men er jo forskellig og har forskellige mål, jeg vil selv gerne ha en krop der for folk til at kigge (fordi det ser godt ud og ikke ronni coleman freaky) men som samtidig kan yde det som jeg sætter den for..

ChristianG, november 15th, 2008

Det er heller ikke ment som sådan en stor hammer ned i hovedet på nogle af jer, mere fordi jeg synes tonen blev drejet lidt hen på det der “Hvilken træningsform er bedst” (correct me if im wrong) og det er bare en total nyttesløs diskussion. Ronnie Coleman er på steoider (og der er ingen der kan få mig til at tro andet) og det er det princip der får mig til at synes han er klam, jeg ser alle der bruger steoider som tøsedrenge.

Jesper L, november 15th, 2008

Jeg nedgøre det ikke, jeg ser crossfitting som et hvert andet trænings program, muskelmæssigt, jeg nægter simpelthen at tro på at du kan få mere ud af programmet (på en hverdags basis) end så mange andre, og derfor viste jeg eksempler på folk som netop ikke crossfitter, men har formået at få deres så kaldte pynte muskler til at virke ganske fint..(pynte muskler, er det ord i har brugt om folk der “bare” styrke træner, hvilket disse atleter hovedsagligt gør, sammen med deres almindelige football træning.

ChristianG, november 15th, 2008

Der er stor forskel på at træne til det mål de har og så få “pynte muskler” som bare en ekstra bonus, i bund og grund er de nok lidt ligeglade med hvor godt deres muskelmasse sidder på dem, bare de er gode til det de vil, altså football. Jeg ved ihvertfald at jeg selv kun bruger ordet “pynte” muskler om folk der træner med størst fokus på bodybuilding, deres mål er jo at se godt ud nøgen.

Crossfit er heller ikke det eneste system der virker til at blive stærk og udholdende til hverdagens små gøremål. Men det virker, og det virker rigtig godt, og det er hovedsagen. Jeg håber heller ikke du har opfattet mit indlæg som et personligt angreb på din holdning Jesper, for det var det ikke. Jeg træner selv både xfit og styrketræning, og en del crossfit instruktøre vil være enige med at det kun er godt også at træne styrketræning ved siden af. Der er heller ikke mange af os normale dødlige der kan holde til at lave crossfit ret mange gange om ugen.

Lasse, november 15th, 2008

Er det i sidste ende ikke bare et spørgsmål om hvad ens mål er?

Er du bodybuilder er hovedmålet at opbygge en passende muskelmasse, som samtidig sidder godt på din krop.

Er du footballspiller er målet at være så god som det er muligt til sporten, at et fullbodyprogram kan hjælpe dem er da bare fedt!

For mig er crossfit en blanding af mange forskellige grene. Det er lidt ligesom almen viden, altså at du ved lidt om meget. Når du er crossfitter er du lidt god til meget, i forhold til at dedikere dig til en sport og derfor være/blive meget god til lidt.

Det er vigtigt at kunne respektere andres interesser og mål..

Forstår I hvad jeg mener? :)

Lasse

Jesper L, november 15th, 2008

Jaja, vi diskutere jo også bare :P

Men jeg finder stadig et problem ved at kalde det “pyntemuskler”… Nu har jeg arbejdet som slagter(som vel anses som et almindeligt hverdags arbejde) stort set hele mit liv, og da jeg ved noget om faget vil jeg 100% mene at en hver bodybuilder ville kunne klare det mindst ligeså godt som en hver crossfitter, hvis man udelukker det tekniske fra professionen..

Min point er at Crossfitting for mig at se passer fint til noget parkour atletisk, men så er det heller ikke mere, Jeg vil til hver en tid stille op i EN HVER atletisk udfordring imod en crossfitter på min egen vægt, og have en fair chance for at vinde(70% på at jeg vinder, det lyder fair nok, vil jeg mene :D).. Så jeg kan virkelig ikke se hvordan det ville hjælpe en mere i hverdagen, end bodybuilding :)

ChristianG, november 15th, 2008

Jesper, jeg må sige jeg er uenig, og vi bliver nok heller aldrig enige :P

Jeg mener selv at crossfit er en superfed træning. Og ja jeg elsker også styrketræning, men jeg mener et eller andet sted at crossfits grundprincipper og mål står meget godt til en citat som jeg altid vil følge og beundre

“A human being should be able to change a diaper, plan an invasion, butcher a hog, conn a ship, design a building, write a sonnet, balance accounts, build a wall, set a bone, comfort the dying, take orders, give orders, cooperate, act alone, solve equations, analyze a new problem, pitch maure, program a computer, cook a tasty meal, fight efficiently, and die gallantly. Specialization is for insects.” – Robert Heinlein

Det er ihvertfald min livsfilosofi. Og det er derfor min holdning og for specialiseret træning er lidt kritisk. Hvor jeg mener at crossfit dækker hele all round princippet meget godt. Men jeg vil selvfølgelig altid respektere dem som udenlukkende træner for at kunne være verdens hurtigste mand osv osv. Jeg er så heller ikke super konkurrence minded så det kommer nok deraf.

Jesper L, november 15th, 2008

Det er også okay at vi er uenige, men hvor giver crossfitting så til hverdags tingene, som styrketræning ikke gør?

Og nu er det sjovt du siger at det ikke er for udseende, fordi Cross fitting er jo lige netop blevet berømt pga. 300 mænd som trænede efter den teori :) Og de trænede altså efter udseende….

ChristianG, november 16th, 2008

Jamen man kan da også træne hverdags “ting” med styrktræning, jeg ser bare ikke særlig mange der køre eksplosive løft når de træner (snakker om hr og fru jensen, og ikke om dig og mig) Nu giver styrktræning heller ikke super meget til kondition eller udholdenhed medmindre man træner noget der ligner cirkeltræning. Og det må du indrømme at crossfit og dens afgrene gør. Jeg synes bare crossfit er en mere balanceret træningsform som passer godt til de fleste.

Nu har jeg heller ikke set en der kan enarms svinge en 32 kg KB der ikke har store arme…. men ellers så har jeg ihvertfald misforstået crossfit for jeg fornemmer ikke det har noget med udseende at gøre i forhold til den mere parkour atletiske del (som du så fint kalder det).

Jeg vil som godt give dig ret i at man også kan med styrketræning, crossfit er ikke gudetræning men det er styrktræning godt nok heller ikke. Hvis man blander de to ting som de fleste gør så mener jeg man nemt kan nå de mål for ens træning som de fleste af os dødlige har.

Jesper L, november 16th, 2008

Min hentydning til udseende var, at crossfitting først blev populær efter at man fandt ud af at gutterne i filmen “300″ har kørt crossfit træning..

Kodition og udholdenhed, kommer jo ved at man dyrker konditions træning ved siden af, som sagt tidligere, så siger det jo sig selv, vil du være bedre til at løbe, så skal du løbe..

Godt så, jeg mener dog stadig at man kan nå præcist de samme resultater, hvis ikke bedre hvis man ´bare holder sig til styrketræning og noget kondition ved siden af..

som sagt, synes jeg dog at crossfitting er en rigtig fed trænings form til Parkour :)

ChristianG, november 16th, 2008

Ting har det med at blive hyped når det bliver brugt i forbindelse med en film, det er ihvertfald min klare opfattelse at det ikke er for udseende.

Der er meget stor debat om at træne kondition, udholdenhed og styrke samtidig. Jeg synes selv at det virker super godt at have små intense træninger så som crossfit, hvor du virkelig giver den gas. Og jeg tror nok du vil kunne finde en del crossfittere (de neutrale typer) som er kommet i en super form og har opnået rigtig gode resultater ved at tage crossfit som supplement til deres styrketræning. Og jeg synes da selv jeg får bedre resultater af at køre normal styrketræning 2 gange i ugen og så crossfit som min 3 workout, i forhold til hvad jeg ville have fået med bare 3 gange styrketræning.Selcfølgelig skal man løbe hvis man gerne vil være god til at løbe, løb er en specialliseringssport (staveplade tak) jeg kan tage mig selv som eksempel, jeg har svømmet på nogenlunde højt niveau og vil mene at min kondi var sådan pænt god, go at jeg også var i en ganske udemærket form. Men jeg kunne ikke løbe ret langt uden at ligge mig ned og græde. Idag kan jeg godt følge med i en crossfit session, og tror godt vi kan blive enige om at det også er pænt hårdt og når man kan give den 100% gas så er man i en OK form. Men jeg kan stadig ikke løbe 400 meter uden at ligge mig ned og dø. Det kommer alt sammen an på vores forskellige mål. Jeg synes crossfit passer rigtig godt til mine mål som er allround fitness fordi så slipper jeg for at lave cardio ved siden af. (jeg afskyr løb).

Thomasbeck, november 16th, 2008

Du skriver at ROM’en skal være 100 % men hvad betyder det :P?

Michael, november 16th, 2008

ROM: Range in motion (hvis jeg husker ret).

Det betyder, at du skal lave øvelsen ordentligt hver gang! Altså det skal ikke være noget med at snyde, fx i bænkpres skal du løfte ned til LET berøring af brystet og så strække armene næsten helt ud.
Det skal ikke være sådan at du stopper 20 cm fra brystet, fordi det er lettere så.
Sådan har jeg forstået det.

Lasse, november 17th, 2008

ROM = Range of Motion.
Og Michael har forklaret hvad det betyder i praksis :)

Lasse

Jesper L, december 4th, 2008

Synes det du skriver der giver mig mening.. Men så er det jo kun en middelmådig form for træning, da du aldrig ville blive rigtig god til en ting? :)
Ikke at det ikke er okay, for mig at se er det bare en smutvej for at blive “okay” istedet for at blive “KANON” ;)

Skriv en kommentar