Konditionstræning og styrketræning sammen – hvordan og hvornår? (Video)

Jeg er blevet spurgt af Maria om man godt kan træne både styrketræning og kredsløbstræning på samme dag, samt hvilken rækkefølge det er bedst at træne de 2 træningsformer i. Se mit svar på Marias spørgsmål i videoen herunder.

YouTube-forhåndsvisningsbillede

Den bedste løsning er at adskille styrketræning og kredsløbstræning med minimum 8 timer. Dette vil gøre at man får størst effekt af begge træningsformer. Dette kan dog være ret upraktisk for mange, da det kræver at man skal iføre sig træningstøjet og træne oftere.

De fleste vælger derfor at træne både styrketræning og kredsløbstræning sammen. Det, der afgør hvilken rækkefølge, der er bedst at træne i, er hvad du ønsker ud af træningen. Forskning har nemlig påvist at der er forskel på udbyttet at træningen, når man bytter rundt på rækkefølgen af de 2 træningsformer:

Styrketræning før kredsløbstræning har en god fedtforbrændende effekt.[1][2]

Hvis man ønsker få mest muligt ud af sit vægttab og beholde sin muskelmasse intakt, så er det en god løsning at styrketræne før man laver sin konditionstræning.

Styrketræning efter kredsløbstræning har en god effekt på styrke og muskelforøgelse.[3]

Hvis man gerne vil bibeholde formen, men har fokus på at blive stærkere og evt. øge sin muskelmasse, kan man derfor med fordel styrketræne efter konditionstræningen.

Uanset hvilken rækkefølge du vælger, så er det vigtigt at du sørger for at holde en pause på 15 – 20 min i mellem de 2 træningsformer. I pausen er det vigtigt at du indtager noget hurtigt optageligt energi og gerne noget protein. En god løsning er, at lave sig en post workout shake – en shake til indtagelse efter træningen. I dette tilfælde en shake til indtagelse i mellem styrketræning og kredsløbstræning. Du kan læse mere om hvordan man laver en god post workout shake, og hvad der skal i den, her:

Post Workout Nutrition – den optimale shake

Hvad synes du?

Hvad er dine erfaringer med at træne både styrketræning og kredsløbstræning? Du skal være velkommen til at kommentere på mit svar og give gode råd med på vejen.


[1] Goto K, Higashiyama M, Ishii N, Takamatsu K. – Prior endurance exercise attenuates growth hormone response to subsequent resistance exercise. (2005) [2] Goto K, Higashiyama M, Ishii N, Takamatsu K. – Effects of resistance exercise on lipolysis during subsequent submaximal exercise. (2007) [3] Wang L, Mascher H, Psilander N, Blomstrand E, Sahlin K. – Resistance exercise enhances the molecular signaling of mitochondrial biogenesis induced by endurance exercise in human skeletal muscle. (2011)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.8/5 (6 votes cast)
Konditionstræning og styrketræning sammen - hvordan og hvornår? (Video), 4.8 out of 5 based on 6 ratings