Proteinpulver: Alt hvad du skal vide

Guide til at finde det bedste proteinpulver til dig

En scoop proteinpulver

Proteinpulver er vel nok et af det mest benytte kosttilskud, og har været det igennem lang tid. Det er der mange gode grunde til, og flere af dem vil blive beskrevet i denne guide. Men på trods af efterhånden mange år på bagen, så hersker der stadig tvivl om hvad proteinpulver egentlig kan bruges til. Ofte stillede spørgsmål lyder: Hvilken virkning det har det? Kan det være farligt? Hvor meget skal man tage og hvornår skal man tage det? Og hvad er forskellen på de forskellige typer proteinpulvere?

For det første er det vigtigt at slå fast at proteinpulver er et kosttilskud. Det skal med andre ord kun benyttes, som et tilskud til ens normale kost. Det bør aldrig erstatte et reelt måltid.

Når det er sagt, så er proteinpulver en nem og meget praktisk måde at sørge for at man får dækket sit proteinbehov, særligt i forbindelse med en aktiv livsstil og hård træning.

 

Hvad er proteinpulver?

Det kan måske være lidt mærkeligt at vi forklarer hvad proteinpulver er. Men vi oplever gang på gang misforståelser om hvad proteinpulver egentlig er og særligt hvilken virkning det har på kroppen. Og det er på sin vis faktisk meget simpelt. Proteinpulver består primært af protein, og afhængig af typen af proteinpulver, så kan proteinkilden være mælk, ris, hamp, soya, ærter m.fl. Det mest almindelige er proteinpulver baseret på mælk fra køer, også kaldet valleprotein eller whey protein. Forskellen på de forskellige proteinkilder kommer vi ind på senere i denne guide, samt hvad forskellen er på forskellige typer proteinpulver.

Protein er 1 af 3 makronærringstoffer, hvoraf de 2 andre er kulhydrat og fedt. Protein spiller en afgørende rolle for alle levende organismer, herunder os mennesker, da protein indgår i ufattelig mange processor, som gør at vi mennesker kan fungerer og leve. Proteiner er med andre ord kroppens byggesten og er nødvendige, når kroppen skal reparere og genopbygge celler.

Proteinpulver har dermed den virkning på kroppen, som protein har. Det er essentielt at få tilstrækkeligt med protein, hvis kroppen skal komme sig efter en træning og særligt hvis ens muskler skal vokse sig større. Men det er ikke noget mirakelmiddel at tage proteinpulver, selvom folk kan opleve næste mirakuløse virkninger, hvis de ikke er vant til at få nok protein, og nu oplever at deres krop har muligheden for genopbygge sig selv og blive større og stærkere. Proteinpulver i sig selv får ikke musklerne til at vokse – det skal kombineres med træning, sund kost og rigeligt med hvile.

Men det kan ikke nævnes nok: Dit proteinindtag bør have en super høj prioritet, da det er essentielt, for at du kan få de resultater du har fortjent, når du træner hårdt.

Protein er dog ikke kun for dem, som ønsker muskelvækst. Det kan også benyttes med stor fordel, af dig, som ønsker at tabe fedt og vedligeholde muskelmasse. Du kan her læse mere om hvordan protein slanker og beskytter muskelmasse.

 

Er proteinpulver farligt?

Proteinpulver primært består af proteiner er det dermed heller ikke farligt. Hvis du holder dig til at købe rent proteinpulver og ikke køber blandingsprodukter fra udenlandske forhandlere, så har du intet at bekymre dig om. I vores produktsammenligninger herunder er der produkter udelukkende fra danske forhandlere, som har en høj kvalitet, og som er godkendt til salg i Danmark. Her kan du se mere om hvordan du undgår farligt kosttilskud.

 

Dosering af proteinpulver

Når man køber proteinpulver, så følger der oftest en måleske med. Den måleske, som f.eks. følger med proteinpulver fra bodylab, kan indeholde 30 – 35 g. proteinpulver, når den er fyldt. Dette svarer til 25 – 28 g. rent protein afhængig af variant og smag. En fyldt måleske, med en lille top på, vil være rigeligt som en servering for de fleste, som træner.

Men vil du være sikker på at du får den rette mængde, så kan du regne det ud fra din kropsvægt, hvis du ved ca. hvor meget fedtmasse du har på kroppen. Det er altså mængden af fedtfri masse (din kropsvægt minus din fedtmasse), der primært er afgørende for hvor meget protein, som du bør indtage i forbindelse med et måltid eller i din shake efter træning.

Sådan regner du det ud: Du skal gange din fedtfri masse med 0.5. Det vil f.eks. betyde at hvis du vejer 70 kg og har ca. 10 kg fedtmasse på kroppen, så er din fedtfri masse 60 kg.

Du skal derfor gange 60 med 0.5. [ 60 x 0.5 = 30 ]

30 g. protein er dermed den mængde protein, som du bør indtage, per måltid.

 

Dit proteinpulver kan med fordel laves til en shake, som nævnt tidligere. Dette kan nemt gøres vha. en shaker, som kan købes forholdsvist billigt, der hvor du køber dit proteinpulver. Du laver en hurtig shake ved at du tager en fyldt måleske, eller hvor meget du nu har behov for, og fylder proteinpulveret i shakeren og lukker shakeren. Nu er den klar til komme med i træningstasken. Når træningen er overstået fyldes shakeren op med vand, og så rystes indholdet sammen. Og det er klar til at drikkes. Nemt, hurtigt og praktisk.

 

Proteinpulver sammen med andre produkter

Proteinpulver kan også blandes med andre kosttilskud, især i forbindelse med din shake efter træning. Her bliver proteinpulver typisk blandet med et kulhydrattilskud, for at skabe en god kombination af protein og kulhydrat, som er lige præcis det kroppen har brug for efter en hård omgang træning.

Ligeledes kan man også tilføje kreatin, hvis man ønsker yderligere muskelvækst og styrkefremgang.

 

Her kan du finde populære produkter af god kvalitet

Jeg håber du har fået noget ud af at læse denne guide ind til videre, og at du er blevet sporet ind på om proteintilskud er det rigtige til dine behov. Husk at kosten er mindst ligeså vigtig som selve træningen, Herunder kan du se forskellige proteinpulver produkter fra danske forhandlere. Længere nede på siden kan du læse mere om smag, kvalitet og forskellige typer proteinpulver, som bliver vist herunder.

Følgende tabel indeholder alle whey/valle proteinpulver produkter, som har en fornuftig Whey% og som du kan købe til gode priser:

    Bodylab Whey 100

  • Bodylab Whey 100
  • Forhandler Bodylab.dk
  • Vægt 1000g
  • Whey indhold 81%
  • Pris 169 kr.
  • 2 Bodylab t-shirts ved køb for over 1000 kr.
  • Fragt 29,- (GLS) eller 59,- (Postdk) Dankort, Kreditkort, Bankoverf.

    Viking 100% Whey

  • Viking 100% Whey
  • Forhandler Getbig.dk
  • Vægt 2000g
  • Whey indhold 80%
  • Pris 299 kr.
  • Gratis fragt ved køb over 1000,-
  • Fragt 59,-
    Dankort, Kreditkort, Bankoverf., Postopkrævning

    Protein Works Whey 80

  • Protein Works Whey 80
  • Forhandler Nationgym.dk
  • Vægt 1000g
  • Whey indhold 78,5%
  • Pris 159 kr.
  • Fri fragt + shaker ved køb over 600 kr.
  • Fragt 49,-
    Dankort, Kreditkort

 

Følgende tabel indeholde de dyrere produkter, som har en unik høj whey%. Disse produkter er optimale hvis du vil undgå laktose eller hvis du bare vil være sikker på at få den bedste kvalitet:

    Bodylab Whey 100 - Extra Pure

  • Bodylab Whey 100 - Extra Pure
  • Forhandler Bodylab.dk
  • Vægt 1000g
  • Whey indhold 90%
  • Pris 249 kr.
  • 2 Bodylab t-shirts ved køb for over 1000 kr.
  • Fragt 29,- (GLS) eller 59,- (Postdk)
    Dankort, Kreditkort, Bankoverf.

    Thor Nutrition Whey Protein Isolate

  • Thor Nutrition Whey Protein Isolate
  • Forhandler Nationgym.dk
  • Vægt 2250g
  • Whey indhold 92%
  • Pris 499 kr.
  • Fri fragt ved køb over 600 kr.
  • Fragt 49,-
    Dankort
    Kreditkort

    Viking Super Whey Isolate

  • Viking Super Whey Isolate
  • Forhandler Getbig.dk
  • Vægt 2000g
  • Whey indhold 87,5%
  • Pris 429 kr.
  • Gratis fragt ved køb over 1000,-
  • Fragt 59,-
    Dankort, Kreditkort, Bankoverf., Postopkrævning

 

Den nedenstående tabel viser gode produkter med kasein proteinpulver. Kaseinprotein er protein med en lav optagelseshastighed og er derfor optimalt at indtage inden sengetid. På den måde sikre du at din krop har protein til rådighed langt ud på natten:

    Best Body Hardcore Casein

  • Best Body Hardcore Casein
  • Forhandler Getbig.dk
  • Vægt 700g
  • Pris 229 kr.
  • Gratis fragt ved køb over 1000,-
  • Fragt 59,-
    Dankort, Kreditkort, Bankoverf.
    Postopkrævning

    Bodylab Slow Release Kasein

  • Bodylab Slow Release Kasein
  • Forhandler Bodylab.dk
  • Vægt 1500g
  • Pris 359 kr.
  • 2 Bodylab t-shirts ved køb for over 1000 kr.
  • Fragt 29,- (GLS) eller 59,- (Postdk)
    Dankort, Kreditkort, Bankoverf.

    Night Time Formula - Kasein Protein

  • Night Time Formula - Kasein Protein
  • Forhandler Getbig.dk
  • Vægt 2000g
  • Pris 399 kr.
  • Gratis fragt ved køb over 1000,-
  • Fragt 59,-
    Dankort, Kreditkort, Bankoverf.
    Postopkrævning

 

Proteinpulver kan købes med flere forskellige smagsvarianter. De mest kendte er Chokolade, Jordbær, Vanilje og Banan. Det er selvfølgelig 100% en smagssag hvilken variant man foretrækker. Skriv gerne en kommentar til denne guide om hvilken type proteinpulver og smagsvariant, som du foretrækker.

 

Proteinpulver – hvad er forskellen på de forskellige proteinkilder?

Der findes rigtig mange forskellige slags proteinpulver. Der findes forskellige proteinkilder og forskellige typer proteinpulver, såsom koncentrat og isolate. Det kan derfor være svært at finde ud af hvilket produkt er det bedste til ens behov. Herunder finder du en beskrivelse af hvad fordelene og ulemperne er ved proteinpulver med forskellige proteinkilder.

 

Whey

Whey protein kaldes også valleprotein og den mest udbredte proteinkilde til proteinpulver. Det er den hurtigoptagelige form af mælkeprotein. I mælk er 80% af mælkeproteinet kasseinprotein, mens 20% er valleprotein. Det er denne valleprotein man udskiller og sælger som det proteinpulver vi kalder Valleproteinpulver eller Wheyproteinpulver. Valleprotein er rigtig populært, fordi kroppen udnytter det rigtig godt, pga. dets høje biologiske værdi og indhold af aminosyrer. Der findes efterhånden rigtig mange forhandlere af proteinpulver og det kan være svært at skille de gode fra de dårlige, så det har jeg hjulpet dig med i tabellerne foroven.

Fordele: Billigt, god dokumenteret effekt.

Ulemper: Er man laktoseintolerant, så bør man undgå whey protein. Der er dog muligheder i de lidt dyrere produkter, som Bodylab Whey 100 – Extra Pure (se produktet i sammenligningstabellen foroven), hvor der er en højere protein% og indeholder meget lidt laktose.

 

Isolate vs koncentrat

Er man på udkig efter wheyproteinpulver, så vil man kunne læse sig frem til at nogle produkter består af valleprotein isolate, mens andre består af valleprotein koncentrate eller en blanding af de to.

Koncentrat betyder blot at mængden af protein i proteinpulveret er mindre. Det kan være fra 30% og op til 80% protein. Oftes, så ligger de fleste wheyproteinpulvere af koncentrat på mellem 70g og 80g per 100g. Jo mindre protein, jo mere vil der være af andre stoffer, såsom fedt og laktose.

Isolate betyder at proteinmængden i proteinpulveret udgør 90% eller mere. Det er dermed et renere produkt, hvor der ikke er plads til særlig meget fedt eller laktose. Isolate kræver en større filtreringsproces og det er dermed også et dyrere produkt.

 

Kasein

Kasein protein er mælkeprotein uden valleprotein. Det er langsomt optageligt og derfor ofte benyttet af folk, der træner meget, inden sengetid for at sørge for at kroppen har proteiner at arbejde med gennem natten. Forskning har da også vist at hvis man styrketræner, så kan man øge mængden af muskelmasse yderligere, hvis man indtager kaseinprotein inden sengtid.

Når kaseinprotein bliver blandet op med fx vand, så er det noget mere tyktflydende end valleprotein. Det kan derfor være lidt sværere at mixe i en shaker.

Fordele: Godt inden sengetid.

Ulemper: Dyrt, kan være svært at mixe med vand.

 

Soja

Sojaprotein kan være et alternativ for personer, som ikke kan tåle mælk, eller er laktoseintolerante. Kvaliteten af sojaprotein kan være forskellige afhængige af producenten, men det kan være en være en acceptabel proteinkilde, hvis kvaliteten er god. Undersøgelser har dog vist at sojaprotein er wheyprotein underlegen, når det kommer til opbygge en kropskomposition med mere muskelmasse og mindre fedt. Der er desuden en debat om hvorvidt soja har østrogenlignende egenskaber, som vil være uønskværdigt hvis man ønsker mere muskelmasse og mindre fedt på kroppen. Dette er bevist på dyr, men der er endnu ingen konkrette beviser for at dette også skulle være tilfældet hos mennesker.

Fordele: Forholdsvist billigt

Ulemper: Usikkerhed om effekt

 

Hampprotein

Hampprotein kommer fra frøene fra hampplanten. Hampplanten er også kendt for at blive brugt til cannabis (pot, hash osv.), men man vil ikke opleve en rus af at indtage proteinpulver fra hamp. Hampproteinpulver indeholder faktisk en lille smule af det psykoaktive stof THC, men det er i så små mængder, at det ingen virkning har.

Som proteinkilde er hamp ikke optimal, da den er lav på aminosyrerne leucine og lysine. Den er dog et højt indhold af kostfibre og kan derfor være udmærket at benytte til at bage med, hvis man ønsker et højere protein og fiber indhold i sit bagværk.

Fordele: Højt kostfiber indhold

Ulemper: Ikke en komplet proteinkilde

 

Risprotein

Risprotein er et alternativ til wheyprotein for folk med laktoseintolerans eller for veganere. Som proteinkilde er risprotein dog ikke optimal, da den er lav på aminosyren lysine. Der er dog en mulig løsning, hvis man ønsker en mere komplet proteinkilde, der ikke er animalsk eller indeholder laktose. Ved at kombinere risprotein med ærteprotein (læs om ærteprotein herunder) får man komplet og vegansk proteinkilde.

Fordele: Forholdsvist billigt, god vegansk proteinkilde, hvis det kombineres med ærteprotein.

Ulemper: Ikke komplet proteinkilde – bør kombineres med ærteprotein.

 

Ærteprotein

Ærteprotein er endnu et alternativ til wheyprotein, hvis man er veganer og vil undgå animalske fødekilder eller hvis man er laktose intolerant. Ærteprotein er dog hellere ikke en komplet proteinkilde, da den er lav på cysteine and methionine. Den er dog høj på lysine og det er derfor en god ide at kombinere ærteprotein med risprotein, da de supplerer hinanden godt, og tilbyder en mere komplet proteinløsning.

Fordele: Forholdsvist billigt, god vegansk proteinkilde, hvis det kombineres med risprotein.

Ulemper: Ikke komplet proteinkilde – bør kombineres med risprotein.

 

 

Find rabatter og køb proteinpulver billigt

Som du kan se har vi samlet en liste højere oppe i artiklen, som du kan bruge, når du er udkig efter et godt og billigt køb af proteinpulver. Vi har gjort os umage for at give dig et godt overblik over priser på proteinpulver køb og samtidig have nyttige detaljer med så som tilbud, rabat, fragtpriser, betalingsmuligheder osv. På den måde mener vi at du kan træffe den bedste beslutning, når du er på udkig efter dit næste køb af billig proteinpulver med maksimal kvalitet og rabat!

Mest populære proteinpulver: Bodylab Whey 100.

VN:F [1.9.22_1171]
Bedøm artikel:
Rating: 5.0/5 (8 votes cast)
Proteinpulver: Alt hvad du skal vide, 5.0 out of 5 based on 8 ratings