Kan man træne i bare fødder? [Video]

Løbetræning i bare fødder eller i minimalistiske sko har efterhånden været populært i nogle år nu. Men hvad med styrketræning og fitness – kan det trænes uden sko? En læser har skrevet ind til vores brevkasse og han spørger om hvilke sko er bedst at træne i og om det overhovedet er nødvendigt med sko. Her får du svaret!

YouTube-forhåndsvisningsbillede

Vi har fået en mail fra Jeppe og han skriver:

Er der bestemte krav til sko, når man træner? Når man dødløfter eller squater, er der så ikke noget med, at der ikke skal være så meget støddæmpning? Hvis ja, kan man så ikke lige så godt træne i sokker?

Det er faktisk en god overvejelse, som Jeppe har gjort sig. Det er korrekt at hvis man træner squat, dødløft og lignende benøvelser, så vil sko med meget støddæmpning absorberer noget at kraften. Kraften vil dermed ikke blive overført så godt som den kunne, hvis man brugte sko med meget lidt støddæmpning eller hvis man helt droppede skoene og udførte øvelserne i bare fødder.

Træning i bare fødder har desuden en række andre positive indvirkninger:

– Med tiden øger det styrken i din ankel og fod – et sted hvor mange er svage.

– Det øger fleksibiliteten i foden, da den ikke længere er begrænset af skoen.

– Der er utrolig mange nerver under din fod. Disse kan nu få lov til at gøre deres arbejde og sende signaler tilbage til hjernen, hvilket;

– Øger balancen og giver dig en bedre kontrol i øvelserne.

Det ovenstående vil medføre at du får større udbytte af din træning og at du på sigt mindsker risikoen for skader. Derfor anbefaler jeg ofte at man træner i bare fødder, ligesom når jeg laver holdundervisning beder folk om at tage deres sko af.

Men man skal jo træne i sko i næsten alle fitness centre?

De fleste fitness centre har en regel om at man skal benytte indendørs træningssko, mens man træner. Men der findes faktisk noget, der gør det muligt at få stort set alle de positive effekter af at træne i bare fødder, mens man stadig har en form for sko på.

Vibram Fivefingers er en minimalistisk sko, hvor der en tynd sål og spredning af tæerne. En Fivefingers sko giver dig kontakten med jorden, som gik du i bare tæer, men stadig med en tynd og beskyttende sål.

Vibram Fivefingers fås i flere forskellige typer med forskellige såltykkelse og forskellige farver.

Du kan se flere af de forskellige typer af Vibram Fivefingers HER

Er der negative aspekter ved at træne i bare fødder?

Som med alt andet, så bør man starte stille og roligt op. Lad dine fødder vænne sig til at arbejde uden sko. Begynd evt. at gå mere i bare fødder (uden sokker) derhjemme inden du starter på træningen. Når du begynder at styrketræne, så start med mindre vægt de første par gange. Det er vigtigt at lade dine fødder og ankler vænne sig til den nye belastning.

Derudover skal man selvfølgelig passe på med at tabe vægten. Det skal man selvfølgelig også, hvis man har sko på, men nu er der ikke længere en sko til at tage noget at stødet.

Hvis du i forvejen har problemer med dine fødder og det for eksempel kræver indlæg i skoene for at du kan gå og løbe korrekt, så bør du ikke begynde at træne i bare fødder eller i minimalistiske sko, som Vibram Fivefingers.

Generelt skal du tænke over at du ikke længere har den samme stødabsorbering – både på godt og på ondt. Hvis du derfor er vant til at træne crossfit eller inkorporere øvelser med hop, som burpees, box-jumps osv. Så skal du være klar over at dette kan være meget hårdt for dine fødder og ankler, hvis du udfører øvelserne i bare fødder eller i et par Vibram Fivefingers.

Har du et par Vibram Fivefingers eller træner du ofte i bare fødder?

Så skriv endelig en kommentar i feltet herunder – det er derfor den er der. På fitness-blog vil vi rigtig gerne høre fra vores læsere og dit spørgsmål eller kommentar vil måske kunne gavne de andre læsere.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
Kan man træne i bare fødder? [Video], 5.0 out of 5 based on 4 ratings